Spise selv - 8 mdr.

7. december 2008

Alder:
8 mdr.

Spise selv - 8 mdr.

Hej Helen

Så er jeg banen igen - og endnu engang omkring mad. Vi havde en del problemer med opstart på skemad, men er nu godt i gang. Vi ved ikke hvor meget Emil får til de enkelte måltider - pga. beskeden vægtøgning er vi stoppet med at måle hans mad, så vi ikke fokuserer så meget på mængde - men mere på at han får noget og er glad for at spise. Vi tror han får nok og er mæt - men han overspiser nok ikke. Emils maddag ser ca. sådan ud:

7.30: Morgenmad - fuldkornsgrød (fik havregrød men efter sygdom nægter han at spise det, så vi er tilbage på pulver. Prøver at få havregrød på banen igen). Vand af kop

9.30: snack ???? Sjældent for han sover typisk fra 9-10.30: Skal han have noget her for at få nok mad?

ca. 11.30: Frokost: Kartoffelmos og noget mad fra glas (pasta, lasagne, ris og hvad de har). Mælk af kop

14.30: Snack - fuldkornsgrød igen. Vand af kop

17.30: Aftensmad - kartoffelmos samt enten det vi får lavet uden salt til ham - eller igen noget fra glas. Vand af kop

19.00: Ammes og puttes (overvejer endnu en gang grød her inden bryst - men er bange for at han så ikke vil spise mælken)

23.00: Ammes

4.00: Ammes

Emil vil IKKE have frugtmos - og vil absolut helst have varmt mad (er nødt til at varme hans mad flere gange under et måltid - stopper når det er koldt og spiser videre igen når det lunt). Spiser til gengæld alle de grøntsager og kødtyper vi har serveret.

Jeg er meget i tvivl om hvordan vi kommer godt videre med at få Emil til 1. at spise stykker mad og kommer over mod "normal" mad og 2. at spise selv dvs. selv tage bidder med fingerne fra en tallerken.

Han spiser groft mos, ris, små stykker pasta, hakket kød - så vi blender ikke noget mere. Så det mad han får til frokost og aften skal han tygge lidt. Her spiser han klart mindre end til morgen og eftermiddag hvor han får en grød han bare skal ...

Annonce

... sluge. Burde vi tilbyde grød bagefter for at være sikre på at han er mæt - nu hvor han ikke bliver tilbudt bryst mere?? Det har vi ikke gjort og jeg kan se du foreslår det til andre.

Han får små bidder rugbrød til frokost inden mosen og bidder af frugt til eftermiddag inden grøden. Men han spiser MAX 4-5 bidder - så gider han det ikke mere. Lader ikke til at han synes det smager godt eller er sjovt at spise. Men særligt grøden hælder han så i sig bagefter - så han er jo sulten nok. Er han bare for doven til at gide arbejde for sagen eller er han ikke klar til hapsere?

Vi har forsøgt at give ham både af kiwi, kogte gulerødder og kartoffelbåde, appelsin og ostehapsere i hånden - men han tager det ikke i munden. Maser det bare fuldstændigt i hånden. Hvis han tager det ind i morgen tager han så stor en bid jeg går i panik over at skal kvæles i det. Kun brødhumbler sutter han med stor fornøjelse på. Mindre stykker rugbrød kan han slet ikke tage selv med fingerne - prøver lidt, men ender så med bare at banke løs på det. Burde hans pincetgreb ikke være på plads nu her?

Jeg er meget i tvivl om hvad det er normalt de skal kunne spise nu (lige blevet 8 mdr) og hvor meget?
Jeg kan se af dine madplaner at du til eftermiddag foreslår ½banan + en ½ bolle. Det kan jeg slet ikke forestille mig Emil spise - som sagt er det stort hvis vi kommer over de 4 bidder. Så jeg kan blive lidt bange for at han så alligevel ikke får nok mad.

Har du nogle råd til hvordan vi kan komme videre - føler lidt vi er bagud i fht. hvad han burde kunne i sin alder. Og hvor meget de bør spise?

Et andet spørgsmål. Må han på nuværende tidspunkt få suppe lavet med bouillon (er jo meget salt) og fløde?? Fik lidt af vores aspargessuppe og den ville han gerne have (selvfølgelig - for den skal jo ikke tygges, den skal bare sluges :) ).

Hilsen en endnu engang forvirret Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin